maandag, november 25Groot in het brengen van klein nieuws
Shadow

Verhalen over de gouden jaren van Apeldoorn verpakt in nieuwe audiotour door centrum

Foto: Centrummanagement Apeldoorn

Wie benieuwd is naar hoe het er in Apeldoorn aan toe ging rond 1900, kan dat sinds kort op een bijzondere manier ontdekken in de binnenstad. In de nieuwe, interactieve audiotour ‘De Gouden Jaren van Apeldoorn’ worden luisteraars meegenomen naar Apeldoorn in de periode tussen de jaren 1876 en 1913.

De audiotour werd op zaterdag 11 december gelanceerd en is een initiatief van Centrummanagement Apeldoorn in samenwerking met Internetbureau Max en Apeldoorn Markting. Marco Bod, centrummanager van Apeldoorn: “December is een belangrijke maand voor ondernemers. Daarom hebben we vanuit Centrummanagement een project gestart om te zorgen dat er meer mensen naar de binnenstad komen en er hun geld uitgeven. Deze audiotour is een eerste onderdeel uit een groter meerjarenplan waarin de acties tot op niveau van de winkel of horeca zaak doorlopen.”

Over de audiotour
De audiotour kan worden gelopen met behulp van de gratis te downloaden app ‘Storywalk’. In een verhaal gebaseerd op historische feiten over de stad wordt uit de doeken gedaan hoe Apeldoorn rond 1900 in snel tempo groeide. Een tijd vol sprekende gebeurtenissen, zoals het ontsteken van de eerste gaslantaarn op het Raadhuisplein en Prinses Juliana die haar verloving met Prins Bernhard in Apeldoorn komt vieren. Bijzonder aan de tour zijn de augmented reality-foto’s: archiefbeelden worden in de app over de werkelijkheid heen gelegd, waardoor de bezoeker letterlijk een kijkje terug in ’t verleden van de stad krijgt. Bezoekers kunnen de QR-codes scannen op elke locatie en de audiotour duurt in totaal zo’n 45 minuten, verdeeld over 12 punten door de gehele binnenstad. Het startpunt is op het Raadhuisplein en de audiotour eindigt daar ook.

Wintertijd
De audiotour is onderdeel van een groter plan. Centrummanager Bod: “Als Centrummanagement helpen we graag mee om bezoekers naar de binnenstad te trekken. Daarvoor hebben we een plan voor de komende 4 jaar ontwikkeld onder de naam ‘Wintertijd’.” Onderdeel van dit plan zijn dit jaar onder andere lichtprojecties op enkele panden uit de route van de audiotour op 20 t/m 23 december, grote kerstbomen met lampjes op diverse plekken in het centrum en een marketingcampagne waarop men gewezen wordt op de fraaiheid en de winkel- en horecamogelijkheden van de stad in de winterperiode.

Ook de vernieuwde kerstversiering aan de spankabels in de Kapelstraat heeft Centrummanagement op verzoek van de ondernemers in de straat gerealiseerd. “Ondanks de nieuwe maatregelen blijft het belangrijk om te laten zien hoe mooi onze binnenstad is, om mensen te attenderen op alles wat met decemberinkopen te maken heeft en op wat er voor moois te beleven valt. Dat is dus ook precies wat wij de komende tijd gaan doen”, aldus Bod.