De A1 is één van de economische- en logistieke hoofdverbindingen van Nederland. Vanaf Barneveld richting de randstad wordt deze verbreed. Dat geldt ook voor het traject Apeldoorn naar Azelo, maar tussen Barneveld en Apeldoorn niet. Met het toenemend verkeer ontstaat hier een flessenhals.
De gemeenten Amersfoort, Apeldoorn, Barneveld en Ede, en de regio’s Amersfoort, Cleantech en Foodvalley hebben daarom de handen ineengeslagen om de verbinding over de Veluwe ook voor de toekomst bereikbaar te houden. Vandaag brachten ze het belang van de verbreding van de A1 voor de regio en een betere aansluiting van treinverbindingen onder de aandacht van de Tweede Kamerleden.
Sterker verbonden
Met de verbreding van de A1 tussen Voorthuizen en Apeldoorn en een betere koppeling van de treinverbindingen op regionaal niveau kunnen de regio’s Amersfoort, Cleantech en Foodvalley sterker met elkaar verbonden. Treinreizigers tussen de economische regio’s Foodvalley (340.000 inwoners) en de Cleantech Regio (410.000 inwoners) kunnen nu kiezen tussen een verbinding via Amersfoort of een lange verbinding via Arnhem met als gevolg dat reizigers tussen deze regio kiezen voor de auto als vervoermiddel. Met een rechtstreekse treinverbinding tussen Apeldoorn en Barneveld Noord kan deze reizigers een volwaardig alternatief worden aangeboden. Daarnaast pleiten de gemeenten en de regio tot het behoud van een rechtstreekse treinverbinding van Amersfoort naar Amsterdam. Het schrappen van de directe verbinding zal leiden tot nog meer verkeer op de A1.
Ondanks het fijn vertakte ov-netwerk in ons land zijn de 11 miljoen bezoekers aan de attracties en musea op de Veluwe toch aangewezen op de auto. Stations bij Apeldoorn West en Stroe maken het mogelijk om met de trein en een elektrische huurfiets de attracties te bezoeken.
De drie regio’s verwachten dat ze sterk zullen groeien als overloop van de randstad. Op dit moment wonen in de regio’s samen 1.140.000 inwoners en bieden ze 577.000 arbeidsplaatsen.