Gemeente Apeldoorn heeft maandag 6 juli iBurgerzaken in gebruik genomen. Met deze applicatie van PinkRoccade kunnen inwoners bijvoorbeeld paspoorten aanvragen. Maar er worden ook verhuizingen mee geregistreerd en geboorteaangiftes in verwerkt. Het is een verbetering van de huidige digitale dienstverlening naar inwoners, omdat zij voor veel producten en diensten nu niet meer naar het stadhuis hoeven.
Wethouder Wim Willems is enthousiast: “We willen als gemeente bij onze dienstverlening zoveel mogelijk tegemoet komen aan wensen van onze inwoners. Met iBurgerzaken hebben we een eigentijds systeem in huis gehaald, waarmee we efficiënter en vooral ook klantgerichter kunnen werken. Het oude systeem was na 25 jaar aan vervanging toe. Veel producten en diensten kunnen nu vanuit huis worden aangevraagd. Daarmee komen we tegemoet aan de veranderende maatschappij, waarin digitale dienstverlening een grote rol speelt. Met iBurgerzaken kunnen we nog meer dan voorheen zorgen voor maatwerk, wat helemaal past bij de huidige samenleving. Het is een hele mooie stap die we samen met PinkRoccade in een half jaar hebben gerealiseerd.”
Verbetering in de dienstverlening
iBurgerzaken is professioneler en efficiënter. Inwoners van Apeldoorn zullen de verbetering in de dienstverlening direct ervaren, omdat zij voor veel producten en diensten niet meer naar het stadhuis hoeven. Grote voordelen zijn bijvoorbeeld het automatisch verwerken van digitale verhuisaangiften en het digitaal melden van een voorgenomen huwelijk.
Toekomstbestendig
Het huidige systeem voldeed niet meer aan de wensen. Bij de aanbesteding is vooral gekeken naar de toekomstbestendigheid. In principe kunnen we maximaal twintig jaar vooruit met het nieuwe systeem, dat voldoet aan al onze wensen en eisen op het gebied van elektronische dienstverlening. De komende jaren wordt iBurgerzaken door PinkRoccade nog verder doorontwikkeld, zodat het blijft passen bij toekomstige ontwikkelingen in onze samenleving en op digitaal gebied. Het systeem is eind vorig jaar na een Europese aanbesteding uitgekozen.