Vanaf woensdag 28 april is er weer meer mogelijk in de binnenstad van Apeldoorn. Voor het eerst in ruim vier maanden kan er gewinkeld worden zonder afspraak én openden de horecaondernemers hun terrassen weer na een sluiting van ruim een half jaar. Een moment waar zowel horecaondernemers, winkeliers als Centrummanagement Apeldoorn reikhalzend naar uitkeken.
Vriendelijk en gastvrij
Door de lockdown en de beperkingen van de afgelopen maanden heeft de binnenstad van Apeldoorn het zwaar. Nu er weer iets meer mogelijk is in de horeca en de detailhandel, wordt het moment door Centrummanagement met beide handen aangegrepen om de binnenstad weer een vriendelijk en gastvrij gezicht te geven. Veiligheid staat daarbij voorop. “We werken nauw samen met de gemeente Apeldoorn, Apeldoorn Marketing en ondernemers om de maatregelen stap voor stap goed toe te passen in de stad. Dat doen we bij deze heropening op een zo vriendelijk en gastvrij mogelijke manier”, aldus centrummanager Marco Bod.
Groene terrasafzetting
Een heel zichtbaar voorbeeld zijn de nieuw aangeklede horeca terrassen. Bij een veilige heropening van de horeca is het belangrijk dat de gasten zich aanmelden bij de ondernemers. Dat kan door vooraf te reserveren, maar ook reserveren bij de entree van het terras is mogelijk. Bod: “Het is belangrijk dat we de gasten kunnen begeleiden naar de entrees van de terrassen zodat de intake daar kan plaatsvinden.” En omdat het vergroenen van de binnenstad eveneens hoog op het prioriteitenlijstje van centrummanagement staat, is gekozen om te terrassen te voorzien van een frisse, natuurlijke en Veluwse uitstraling.
De vereniging nam het voortouw om het gesprek met de ondernemers aan te gaan en te werken aan een centrumbreed plan voor ‘groene terrasafzetting’. Bod: “We kunnen niet alles in één keer aanpakken. Daarom zijn we begonnen met de grootste gebaren op het Raadhuisplein en Leienplein. In de komende paar weken volgen ook andere terrassen.” Ondernemers zijn blij met het initiatief. “Heel fijn dat Centrummanagement met ons meedenkt en vriendelijke manieren van terrasafscheiding heeft kunnen realiseren. We hebben met ons team heel veel tijd gehad om ons voor te bereiden op dit moment van heropening en zijn nu helemaal klaar om Apeldoorners in de watten te leggen op ons mooie terras. Hopelijk is dit het begin van een goed seizoen!”, aldus Larissa van der Vlist, General Manager bij o.a. Hotel et le Café de Paris aan het Raadhuisplein.
Ook aan het reguleren van winkelend publiek is gedacht. Waar vorig jaar nog werd gekozen voor het plakken van tape om bezoekers van winkels buiten veilig te laten wachten, is er dit jaar gekozen voor vrolijk ogende bestickering. “Hierdoor ontstaat er niet alleen een rustig uniform straatbeeld, maar zorgen we er ook voor dat het voor onze bezoekers meteen duidelijk is waar ze even kunnen wachten voordat ze de winkel in mogen”, weet de centrummanager.
Spannend moment
Hoewel blijdschap de boventoon voert, blijft deze heropening een spannend moment voor zowel bezoekers als ondernemers. Bod: “We zijn blij dat er weer meer mogelijk is in het centrum, maar we doen ook een beroep op de verantwoordelijkheid van bezoekers. Het naleven van de maatregelen en het opvolgen van de instructies van winkeliers en medewerkers is nu belangrijker dan ooit. Alleen op die manier kunnen we er samen voor zorgen dat we ook open kunnen blijven.” Maar ondanks alles is het een feest om Apeldoorners weer in hun eigen binnenstad te kunnen ontvangen, zo vindt Bod. “En dat gaan we de komende maanden, wanneer er hopelijk steeds weer een beetje meer kan, zeker ook breder uitdragen.”