dinsdag, november 26Groot in het brengen van klein nieuws
Shadow

Apeldoorn Partners nieuwe organisatie voor Citymarketing van Apeldoorn

Foto: Apeldoorn Partners | Rob Voss

Op 1 januari 2022 fuseren de organisaties Toeristisch Platform Apeldoorn, Congresstad Apeldoorn en Apeldoorn Marketing. Samen met Centrummanagement Apeldoorn vormen zij de nieuwe, verantwoordelijke organisatie voor het vermarkten en ontwikkelen van Apeldoorn als ‘Royale en Groene stad’ voor bewoners, bezoekers, bedrijven en congressen. Door de organisaties samen te voegen ontstaat er een efficiëntieslag in het positioneren van Apeldoorn met als doel de lokale economie te versterken.

Oorspronkelijke situatie
Voorheen opereerden de organisaties zelfstandig met een eigen bestuur en financiering. Met de fusie beogen de organisaties meer slagkracht, efficiëntie en bundeling van krachten. De nieuwe organisatie ‘Apeldoorn Partners’ krijgt een nieuwe Raad van Toezicht. De voormalige besturen van de organisaties verenigen zich in klankbordgroepen om zo input en feedback te blijven leveren vanuit ondernemers.

Economie versterken
Doel van de nieuwe organisatie is de economie van Apeldoorn te versterken. Om dit te realiseren wordt Apeldoorn ontwikkeld en vermarkt als ‘Royale en Groene stad’. Uit onderzoeken blijkt dat het onderscheidend vermogen van Apeldoorn zit in het alom aanwezige groen, de aanpak op verduurzaming, de ruim opgezette stad en de koninklijke elementen. Door deze elementen verder te ontwikkelen en uit te lichten, worden ze imagovormend voor Apeldoorn. Inzet is realiseren dat mensen van buiten de stad direct een beeld hebben van Apeldoorn. Dat wordt gerealiseerd door uit te bouwen wat er al is. De komende jaren staan in het teken van het ontwikkelen van aanbod in de binnenstad en het buitengebied van Apeldoorn dat het imago van de Royale en Groene stad bevestigd. Daarnaast richt de nieuwe organisatie zich op acquisitie op imagobevestigende congressen en het coördineren van imagobevestigende evenementen in Apeldoorn. En uiteraard het promoten van Apeldoorn als de Royale en Groene stad om te bezoeken, wonen en te werken, nationaal en internationaal.

Bundeling van krachten
In de Citymarketing wordt samenwerking gezocht met diverse stakeholders. De gemeente Apeldoorn is als opdrachtgever van de Citymarketing één van de belangrijkste partners. Jeroen Joon, wethouder Economie van Apeldoorn: “Ik ben enorm blij met deze ontwikkeling. Door de samenwerking binnen Apeldoorn Partners zijn we nog beter in staat om aan de wereld te laten zien dat Apeldoorn een groene en royale gemeente is om trots op te zijn.”

De bestaande samenwerking met Centrummanagement op het gebied van marketing, communicatie, administratieve ondersteuning wordt gecontinueerd en op onderdelen verder verstevigd. Daarnaast is een breed aantal stakeholders in Toerisme, Cultuur, bedrijfsleven, onderwijs en wonen betrokken bij de uitwerking van het meerjarenplan van Apeldoorn Partners.
Claudi Groot Koerkamp, directeur Apeldoorn Partners: ‘het imago van Apeldoorn beïnvloeden we niet alleen als Apeldoorn Partners. Daar is een brede samenwerking op de domeinen Wonen, Werken en Vrije tijd voor nodig. Door deze fusie aan te gaan, realiseren wij als partners bundeling van krachten en financiering en zijn we in uitvoering veel efficiënter. Hierdoor kunnen wij een veel stevigere vuist maken om samen met onze stakeholders de economie van Apeldoorn een boost te geven’.

2022 Koninklijk jaar
In 2022 staat de marketing van Apeldoorn en de Veluwe het hele jaar in het teken van het Koninklijk jaar. Een mooi aanknopingspunt om landelijke en internationale publiciteit voor Apeldoorn te realiseren, de stad Royaal aan te kleden, gebruik te maken van het moment om Apeldoorn bij congresorganisatoren onder de aandacht te brengen en publiekstrekkende activiteiten en aanbod rondom het Royale thema te ontwikkelen. Een goed moment om als één organisatie op te trekken en synergie te realiseren. Apeldoorn Partners werkt hierin intensief samen met Visit Veluwe, Paleis Het Loo en nog vele andere partners in de stad en regio.