In het nieuwe Buitenmuseum ‘Koninklijk Apeldoorn’ worden bezoekers van de Apeldoornse binnenstad meegenomen in het koninklijk verleden van Apeldoorn. Een nieuwe audiotour vertelt op 12 locaties in de binnenstad het verhaal van 12 leden van het Koninklijk Huis en hun band met de stad. Het Buitenmuseum is een initiatief van Stg. Cultuurkwartier Apeldoorn en wordt i.s.m. met Apeldoorn Partners gerealiseerd.
In de binnenstad van Apeldoorn wordt ieder jaar een buitenmuseum gepresenteerd, een tentoonstelling in de buitenlucht dat vertelt over een onderwerp dat de historische identiteit van de stad raakt. “Dit jaar presenteren we het Buitenmuseum ‘Koninklijk Apeldoorn’, waarbij de koninklijke geschiedenis van de stad centraal staat”, vertelt centrummanager Marco Bod. “Het Buitenmuseum bestaat dit jaar dus niet uit grote raamstickers met beeld en tekst, wél met een aantal verdiepende verhalen over de Oranjes die via een audiotour te beluisteren zijn.”
Van Stadhouder Willem III, die Paleis Het Loo liet bouwen tot Koningin Wilhelmina, voor wie de Veluwe haar ‘Gelders thuis’ was – Apeldoorn heeft een bijzondere band met het Koninklijk Huis. “Die bijzondere band brengen we in het centrum van Apeldoorn tot leven met de gloednieuwe audiotour Royals in Apeldoorn”, aldus Bod. De 12 locaties van het Buitenmuseum zijn verzameld op een routeflyer. Deze flyer en een set ansichtkaarten zijn, zolang de voorraad strekt, gratis verkrijgbaar bij de deelnemende locaties in de binnenstad. De foto’s op de ansichtkaarten zijn verkregen uit het CODA Archief en belichten allemaal een stukje van de koninklijke historie van Apeldoorn. De audiotour kan worden gelopen met behulp van de gratis Apeldoorn Stories app. En hoewel de tour een reis door de tijd is, zijn de punten uitstekend door elkaar te beluisteren. Bod vervolgt: “Via de gratis te downloaden Apeldoorn Stories app scan je eenvoudig de QR-codes. Al wandelend langs de etalages ontdek je de koninklijke historie van Apeldoorn. Neem voor een optimale beleving je oortjes mee!” Het nieuwe Buitenmuseum sluit bovendien aan op de Royal Ride; een nieuwe belevingsfietsroute waarin eveneens het koninklijke spoor van Apeldoorn te ontdekken is, maar dan per fiets.
Koninklijk jaar
Op 15 april heropende het historische deel van Paleis Het Loo haar deuren voor het grote publiek. Dit was het startsein voor het koninklijk jaar van Apeldoorn en de Veluwe, waarvoor talloze ondernemers uit de stad en regio koninklijk aanbod ontwikkelen en het koninklijke DNA van de stad zichtbaar en voelbaar wordt gemaakt. In het kader hiervan is de stad al eerder dit jaar voorzien van koninklijke aankleding. Centrummanager Marco Bod: ‘De zogenoemde ‘citydressing’ is geïnspireerd op de vormen van de 17e-eeuwse barokke tuinen van Paleis Het Loo en is te zien op onder andere bomen, winkelruiten en later dit jaar ook op grote gebouwen. We werken samen met Studio VollaersZwart die het concept BIG BIJOUX uitdacht en realiseert.’