Een jaar geleden ging de noodconcessie IJssel-Vecht van start. De plannen voor duurzaam en kwalitatief hoogwaardig busvervoer lijken helaas niet zo uit te pakken. Wat is hier aan de hand vraagt het CDA zich af?
Gestrande bussen langs de snelweg, busonderdelen die weg waaien, dieselbussen in plaats van electrische. Het gaat nog niet zoals was gepland bij Keolis zo blijkt uit diverse mediaberichten. Statenlid Hans van Ark: “Bij een of twee incidenten kun je nog spreken van kinderziektes, maar dit zou ik toch wel een patroon willen noemen.”
CDA stelt daarom met andere partijen vragen aan Gedeputeerde Staten over de gevolgen voor het personeel en de passagiers als gevolg van de ontregelde dienstregeling. Naast de eerder genoemde problemen blijkt er ook sprake te zijn van scheefhangende chauffeursstoelen en problemen met de remmen van de bussen. Van Ark: “En als een bus strandt langs een snelweg, zoals dit jaar al diverse malen gebeurde, is dat ook nog gevaarlijk voor de chauffeurs en reizigers.” Van Ark vindt dat GS zich actiever met deze zaak moet bemoeien. Daarom vraagt hij GS naar de gemaakte afspraken met Keolis over de kwaliteit van de bussen. Tevens wil hij weten of er afspraken gemaakt zijn over de duurzaamheidsdoelstellingen in relatie tot het vervangend vervoer (nu veelal diesel- en aardgasbussen).