CODA belt deze week met een groep 70+ leden die digitaal niet bereikbaar zijn om te vernemen wat er bij hen leeft en waar behoefte aan is. De medewerkers van Team Klantenservice bellen deze leden met de vraag of zijn ondersteunt willen worden bij het leggen van verbinding met de wereld die op dit moment vrijwel uitsluitend digitaal en online draait. Daarnaast inventariseert CODA of ze, zodra dat veilig is voor hen en CODA medewerkers, boeken aan huis bezorgd willen krijgen.
CODA directeur Carin Reinders licht toe: “Wij horen en zien dat het voor mensen moeilijker is dan in de eerste weken om thuis te blijven en dat zeker ouderen nog meer afgesloten zijn van de wereld. Daarom leggen we contact met de vraag of en hoe wij ze zouden kunnen ondersteunen. We kunnen ons ook voorstellen dat het medio mei of in juni nog niet meteen veilig voelt voor deze kwetsbare groep om weer te deel te nemen aan de samenleving. De behoeften willen we kennen om van daaruit onze mogelijkheden tot maatwerk te onderzoeken. Uiteraard in goed overleg met de gemeente Apeldoorn en binnen de richtlijnen van het RIVM.”
CODA heeft momenteel een groot aanbod online staan, van museum en archief tot bibliotheek, taalhuis en educatie. Voor de bibliotheek is online een wegwijzer ingericht op www.coda-apeldoorn.nl/thuisbieb. Hier vinden CODA leden de kortste weg naar het aanbod. Zij hebben bijvoorbeeld met hun pas toegang tot ruim 28.000 luisterboeken en e-books op www.bibliotheek.nl. Voor de allerkleinste is www.devoorleeshoek.nl ingericht en jongeren tot 18 jaar kunnen terecht op www.jeugdbibliotheek.nl. De LuisterBieb App geeft toegang tot ruim 3700 luisterboeken. In samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek geeft CODA met de ThuisBieb App nog eens gratis toegang tot 100 titels. Daarnaast verzorgt bibliothecaris Loes Kroon een boekenblog. Aan de hand van leestips en korte recensies wijst zij de weg door het online aanbod