Nearly there is een groepstentoonstelling die een hint geeft op de vervreemding van de mens op zijn eigen omringende stedelijke omgeving. De mystificatie van het stedelijk landschap en menselijke sporen zorgen voor een ultiem game scenario. Een ruimte die Piranesi reeds in zijn voorstellingen heeft opgetekend waaruit mentaal geen ontsnappen mogelijk meer is; zeker niet in onze huidige beeldcultuur.
Vanuit een kokervisie suggereert het de finish in zicht te hebben; we zijn er bijna…
Een romantisch ideaalbeeld vanuit de moderne vooruitgangsgedachte en de overwinning van de mens of een dystopisch en verontrustend tijdsbeeld?
Daar waar stedelijke groei de natuur overneemt. Daar waar de menselijke maat eigenlijk uitgangspunt is, schemert de immer immens stuwende vooruitgangsgedachte.
Voorwaarts! Kijk niet achterom, of het noodlot slaat toe.
In Genesis wordt al beschreven hoe Sodom en Gomorra worden verwoest in een regen van zwavel en vuur vanwege de morele verdorvenheid van de inwoners. Aartsvader Abraham pleitte bij God vergeefs voor het behoud van de steden. Hij suggereerde dat er misschien een paar rechtvaardigen in de steden waren. De enige rechtvaardigen waren echter Abrahams neef Lot met zijn gezin. De engelen maanden Lot en zijn gezin Sodom te verlaten en niet om te zien. Lots vrouw kon echter aan de verleiding geen weerstand bieden, zij draaide zich wel om en veranderde onmiddellijk in een zoutpilaar. Wellicht een mooie basis om op verder te bouwen of zout in de wonden te strooien.
Nearly there geeft mogelijke hints om de navigatie te verlaten en moedigt alle mogelijkheden van verdwalen in onze omgeving of een fictieve utopie of dystopie aan.
Gebruik makend van de twijfel zaaiende suspense uit de film noir is dit een beeldende soundtrack voor de groeiende en woekerende stedelijke gedachten. Daar waar stedelijke groei de (menselijke) natuur overneemt rest niets anders dan verder dwalen en op de tast verder gaan.
Opening zaterdag 19 januari om 16 uur en de laatste dag is zondag 17 februari
Lieve mensen
Apeldoorns sociaal-fotograaf Roelof Rump heeft twee reportages gemaakt in Amsterdam. Het Cannabis Bevrijdingsfestival en het Daklozen Festival te Amsterdam.
De tentoonstelling is digitaal en uitsluitend te zien buiten bij de ingang van de ACEC fietsenstalling, zodat de ACEC nu ook 24 uur per dag tentoonstelt. Deze tentoonstellingsvorm is een experiment en wij hopen dat dit aanslaat, zodat we dit in de toekomst verder kunnen uitbouwen.